• Opinnäytetyö aiheesta Parkinson ja Kävely - Opas vihjeiden käytöstä kävelyn kuntoutuksessa Ida Jussila & Iida Kallio Seinäjoen Ammattikorkeakoulu, Fysioterapian tutkinto-ohjelma 2023

Uutisgalleria

Tällä sivulla on matkakertomuksia ja kuvia retkistämme, uutisartikkeleita alueeltamme sekä kuvauksia järjestämistämme tapahtumista.

-------

Sää suosi tietoisuuskuukauden toritapahtumaa Seinäjoella

Parkinson-tietoisuutta lisättiin Seinäjoella keskiviikkona huhtikuun 21. päivänä onnistuneesti järjestetyssä toritapahtumassa.

Toritapahtuman aamupäivään liittyvässä osuudessa tutustuttiin keilailuun. Liikuntamuotona keilailu on tasapainon ja koordinaation yhteistyötä parhaimmillaan. Keilailuun oli mahdollisuus käytännönläheisesti tutustua paikallisessa Seinäjoen Keilahallissa kolmella eri radalla tunnin ajan.

Varsinaisen toritapahtuman avasi yhdistyksen puheenjohtaja Matti Niemi aikataulun mukaisesti klo 13. Ohjelman aluksi yllättäen kukitettiin tänä keväänä kymmenen vuotta toimineen SeSe Parkkistiimi -vertaistukiryhmän yhteyshenkilö, Ulla Mursula. Hän on toiminut Etelä-Pohjanmaan Parkinson-yhdistyksen alaisuudessa toimivan työikäisten nuorten ja nuorenmielisten Parkinson-kerhon vetäjänä sen perustamisesta lähtien.

Ensimmäinen puheenvuoro toritapahtumassa luovutettiin neurologi Jussi Palomäelle. Hän ehti kiireiltään saapumaan Seinäjoen Keskustorille Etelä-Pohjanmaan Parkinson-yhdistyksen kutsumana. Yleisö, jota aurinkoisen sään suosimana oli runsaslukuisena paikalla, kuunteli kiinnostuneena Palomäen tarjoamaa Parkinson-tietoutta. Saimme kuulla tärkeää asiaa Parkinsonin taudin diagnosoinnista, sairauden moninaisesta oirekuvasta, käytettävissä olevista lääkehoidon vaihtoehdoista sekä niiden mahdollisesti aiheuttamista sivuvaikutuksista. Saimme yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä tällä hetkellä tiedetään Parkinsonin taudin syntymekanismeista ja miten ne vaikuttavat aivojen toimintaan. Valoa taudin hoitoon on näköpiirissä, sillä Palomäen mukaan muutamia lupaavia tutkimuksia on parhaillaan käynnissä.

Ohjelma jatkuu seuraavaksi jumppatuokiolla, kuulutti puheenjohtaja Matti Niemi tapahtumien kulkua. Tasapainoharjoituksia tehtiin Martti Alasen opastamana seisten ja tuoli-jumppana Henna Ala-Riskun näyttäessä mallia. Me järjestäjät olimme tietenkin mukana jumppaamassa ja osa yleisöstäkin innostui mukaan.

Parkinsonliiton terveiset toi järjestösuunnittelija Heljä Tuomi. Hän oli onneksemme saapunut paikalle Parkinsonliiton Tampereen aluetoimistosta, jossa hänen vastuualueeseensa kuuluvat TAYS eli Pirkanmaan sairaanhoitopiiri sekä Vaasan sairaanhoitopiirin alue.

Seinäjoen toritapahtuma jatkui edelleen neljän laulajan lauluryhmän saapuessa esiintymiskorokkeelle. Kvartetti, jossa lauloivat Jarmo Hissa, Veijo Ilkka, Matti Niemi sekä Markku Suolahti, esitti neljä kappaletta. Keskustorilla kaikelle kansalle kaikuivat kappaleet ”Parkinson 1”, ”Niin minä neitonen sinulle laulan”, ”Terveyspilleri” sekä ”Oman kullan silmät”.

Tapahtuma päätettiin runonlausuntaan. Runoja kuulijoille esitti Satu Hautamäki, joka lausui kirjoittamansa runon ”Lakeus voimapuuni”. Matti Niemi lausui Raimo Tullilan kirjoittaman runon ”Korona” Tullilan ollessa estynyt saapumaan paikalle. Korona -runo löytyy alempana olevasta Järviseutu-lehden artikkelin (9.4.2021) linkistä.

OLKA Seinäjoki ehti käydä tervehtimässä yhdistystämme aurinkoisessa toritapahtumassa ja lahjoittivat juuri painosta tulleet OLKA parkkikiekot, joista kiitämme. OLKA on sairaalassa tapahtuvaa koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa.

Etelä-Pohjanmaan Parkinson-yhdistys kiittää luennoitsijoita, esiintyjiä, järjestelyihin ja toteutukseen eri tavoin osallistuneita tahoja sekä tietenkin paikalla ollutta runsaslukuista yleisöä, joka hienosti jaksoi kuunnella ja olla paikoillaan koko tapahtuman ajan.

Teksti ja kuvat ULLA MURSULA

20.4.2021

-------

Uutisartikkeleita alueeltamme:

Klikkaa alla olevia linkkejä.